• Biblioteczny Escape Room...

          • Piątkowy wieczór w bibliotece szkolnej? Czemu nie. Grupa uczniów naszej szkoły właśnie w ten sposób spędziła czas. Głównym punktem programu był biblioteczny escape room. Zadaniem uczestników było rozwiązanie kilkunastu karkołomnych zagadek z zaszyfrowanymi tytułami książek, które następnie należało znaleźć na półkach w bibliotece, gdyż w nich ukryte były kolejne zadania. Dużo emocji i śmiechu towarzyszyło poszukiwaniom symbolicznego klucza do wyjścia z biblioteki.

            Wiele emocji przysporzyła nam gra w kalambury, podczas której zgadywaliśmy tytuły książek lub filmów.

            Poza tym graliśmy w „5 sekund” i “prawda czy wyzwanie”, był również czas na rozmowy przy herbatce oraz słodkich przekąskach, a także na przeglądanie nowości książkowych zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.

          • Palmiarnia Miejska w Gliwicach czyli lekcja terenowa z geografii.

          • W dn. 01 marca br. nasi uczniowie z klasy 4c uczestniczyli w zajęciach zorganizowanych na terenie Palmiarni w Gliwicach. W czterech pawilonach tematycznych mogli podziwiać egzotyczne rośliny użytkowe, rośliny tropikalne, sukulenty, a w pawilonie historycznym – palmy, a wśród nich 120-letnie feniksy kanaryjskie.
            Duże zainteresowanie wzbudziły również ogromne akwaria, w których odtworzone zostały ekosystemy Amazonki, jeziora Tanganika, rzeki azjatyckiej i polskiej. Lekcja terenowa była świetnym sposobem na zdobycie wiedzy na temat bioróżnorodności na świecie, ale również okazją do integracji i wspólnej zabawy.

            /opracowała: Ewa Łubkowska – Baszczak/

          • Konkurs wiedzy lub konkurs plastyczny.

          • Zachęcamy uczniów do udziału w konkursie wiedzy lub konkursie plastycznym:
            Geologiczna różnorodność Ziemi.
            I etap konkursu plastycznego polega na przygotowaniu przez ucznia pracy plastycznej zgodnej z tematyką konkursu i wymogami. Udział w konkursie należy zgłosić przez formularz zgłoszeniowy w formie online zamieszczony pod adresem:
            https://www.pgi.gov.pl/Konkurs-Nasza-Ziemia-Formularz-2023.
            Pracę należy przesłać do siedziby organizatora – Oddziału Górnośląskiego PIG-PIB, ul. Królowej Jadwigi 1, 41-200 Sosnowiec.
            I etap konkursu wiedzy polega na samodzielnym przygotowaniu pracy pisemnej na jeden z zamieszczonych tematów i przesłanie jej za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego w formie online (szczegółowe informacje w komunikacie na stronie konkursu):
            https://www.pgi.gov.pl/Konkurs-Nasza-Ziemia-Formularz-2023.

            Termin nadsyłania prac w I etapie upływa 31 marca 2023.
            Formularz zgłoszeniowy znajduje sìę na stronie:
            https://www.pgi.gov.pl/Konkurs-Nasza-Ziemia-Formularz-2023.
            Szczegółowe informacje o konkursie zamieszczone są na stronie:
            http://sosnowiec.pgi.gov.pl oraz http://konkurs.pgi.gov.pl

          • Interesująca lekcja przedsiębiorczości.

          • Dzisiaj w murach naszej szkoły gościliśmy panią Annę Rymoniak, doradcę zawodowego Powiatowego Urzędu Pracy. W spotkaniu wzięli udział uczniowie klas trzecich oraz czwartych.

            Na zajęciach młodzież dowiedziała się o aktualnej sytuacji panującej na lokalnym rynku pracy. Przeanalizowała barometr zawodów nadwyżkowych i deficytowych w naszym regionie.

            Uczniowie zostali zapoznani z zakresem usług pośrednictwa pracy oraz doradztwa zawodowego realizowanego przez PUP w Chorzowie.

            W klasach trzecich dodatkowo wprowadzone zostały zagadnienia z zakresu dofinansowania działalności gospodarczej.

            Dziękujemy za cenną lekcję przedsiębiorczości.

          • Czy można SYMULOWAĆ i to pozytywnie?

          • Gdzie sztuka łączy się z ekonomią?

            Na lekcji podstaw przedsiębiorczości!

            Uczniowie wykazali się kreatywnością, biorąc udział w zajęciach w ramach projektu Erasmus+ "Rzucam wyzwanie epoce z STEAM" realizowanego ze środków europejskich.

            Uczniowie, prowadząc symulację przedsiębiorstwa, sprzedawali samodzielnie wykonane prace origami -na rynku klasowym- analizując konkurencję i określając rentowność przedsięwzięcia.

            Zajęcia wzbudziły ogromne emocje i zaangażowały wszystkich uczestników.

          • BIOMIMIKRA - idea czerpania inspiracji z natury

          • Tematem dzisiejszej lekcji geografii rozszerzonej w klasie 3b była BIOMIMIKRA - idea czerpania inspiracji z natury, w celu tworzenia sztucznej innowacji, w zgodzie z zasadami przyrody.

            Realizując projekt „Rzucam wyzwanie epoce ze STEAM”, finansowanego ze środków europejskich w ramach programu Erasmus +, uczniowie poszukiwali przykładów z różnych dziedzin, wykazując, jak natura wkracza w nasze życie. Dostrzegli, że naśladowanie cech i właściwości zwierząt oraz roślin jest jedyną drogą do zrównoważonego rozwoju technologii.

            Aby osiągnąć równowagę pomiędzy cywilizacyjnym postępem a harmonią, w przyrodzie konieczna jest biomimikra.

            Uczniowie zebrali informacje, przygotowali postery, które omówili na lekcji. Stworzyli także wystawę prac, aby zainteresować tą tematyką swych kolegów.

          • To już szósty wykład/lekcja online DBI2023

          • 01.03.2023 r. (środa) w ramach DBI2023 uczniowie naszej szkoły poraz kolejny wzięli udział w bardzo potrzebnej lekcji: "Bezpieczny Internet: porozmawiajmy o pornografii". W zajęciach uczestniczyła młodzież z klasy 1a i 1b, którzy mogli zbudować umiejętność świadomej selekcji oglądanych w internecie materiałów odnoszących się do seksualności.

            Wspólnie z prowadzącą - Barbarą Baran przygladaliśmy się temu, jak pornografia może wpływać na dojrzewającą osobę, w szczególności na postrzeganie siebie, innych oraz związków intymnych. Prowadząca opowiedziała o tym, jak sprawdzać, czy informacje o dojrzewaniu i seksualności znalezione w internecie są wiarygodne i gdzie szukać pomocy, gdy te tematy sprawiają młodej osobie trudność.

            Lekcja przeznaczona była dla szkół ponadpodstawowych.

            /opracował: Marek Gradzik/

          • Wyzwanie czytelnicze

          • Przypominamy o wyzwaniu czytelniczym KSIĄŻKOWY NIEKALENDARZ, które polega na codziennym czytaniu przynajmniej siedem minut.

            Każdy miesiąc to nowe zadania, które znajdziecie na plakatach w bibliotece szkolnej, w Librusie oraz na szkolnym Facebooku.

            Podejmij wyzwanie i odbierz z biblioteki szablon NIEKALENDARZA, a potem czytaj codziennie przez co najmniej siedem minut i zaznaczaj, gdy Ci się uda.

            Życzymy udanej czytelniczej zabawy!

            Wyzwania na ZIELONY MARZEC:

            1. Przejrzyj atlas roślin lub owadów i zapamiętaj najdziwniejszą według Ciebie nazwę. Odszukaj też gatunek zwiastujący wiosnę, którego będziesz wypatrywać na spacerach.

            2. Wiosenne porządki książkowe? Książki, do których nie zamierzasz wracać, wymień na inne, sprzedaj, uwolnij lub odnieś do biblioteki - zrobisz miejsce na nowe.

            3. W marcu przypada Światowy Dzień Poezji, a 2023 to rok Wisławy Szymborskiej. Przeczytaj kilka jej wierszy.

          • Liryczne Walentynki

          • „Co to jest miłość
            Nie wiem
            Ale to miłe
            Że chcę go mieć
            Dla siebie
            Na nie wiem
            Ile”

            Jonasz Kofta „Co to jest miłość” fragment

            Za nami liryczne a zarazem twórcze Walentynki w bibliotece szkolnej. Podczas spotkania czytaliśmy wiersze o miłości znanych polskich poetów, między innymi Wisławy Szymborskiej, Agnieszki Osieckiej, Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, czy Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, była to również okazja do zaprezentowania własnej twórczości poetyckiej.

            Na zakończenie każdy z uczestników spotkania miał możliwość stać się poetą i stworzyć własny wiersz z „puzzli poetyckich” powstałych z utworu K. I. Gałczyńskiego pt. "Już kocham cię tyle lat”.

            Zabawa była przednia, a owoce tej twórczości można zobaczyć na zdjęciach.

          • Gala z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu - online.

          • 7 lutego odbyła się Gala DBI 2023, która była dostępna zarówno stacjonarnie (w Warszawie), jak i online. Zainteresowane osoby miały możliwość zapoznania się z planami na DBI 2023 oraz ciekawymi wystąpieniami eksperckimi i programem artystycznym. Gala trwała kilka godzin.

            Z tej wyjątkowej okazji skorzystali uczniowie II LO im. Juliusza Ligonia w Chorzowiey, którzy w tym dniu z uwagą przysłuchiwali się interesującym wystapieniom - wykładom.

            Wszyscy mogliśmy poszerzyć swoją wiedzę w zakresie profilaktyki zagrożeń online i edukacji cyfrowej w ramach szeregu wystąpień. Jak co roku organizatorzy DBI zachęcają szkoły, organizacje pozarządowe, firmy i osoby prywatne do zaangażowania poprzez organizację lokalnych inicjatyw DBI (m.in. zajęć edukacyjnych, happeningów, kampanii informacyjnych, konkursów) i zgłaszania ich do końca marca 2023 r. za pomocą elektronicznego formularza na stronie DBI.pl.

            Zaangażowanie w DBI 2023 możliwe jest też poprzez zaproszenie uczniów do udziału w lekcjach DBI prowadzonych online przez organizatorów i partnerów DBI od 7 lutego do końca marca 2023.

            Z tej okazji z inicjatywy nauczyciela informatyki w naszej szkole - przez kolejnych kilka tygodni uczniowie naszej szkoły będą uczestniczyć w lekcjach online DBI.

            Kilka takich lekcji już sie odbyło, przed nami kolejne lekcje... Relacje wkrótce.

             

            /opracował: Marek Gradzik/

          • Zajęcia w ramach projektu Erasmus+ "Rzucam wyzwanie epoce z STEAM"

          • 14 lutego nie tylko Walentynki nam w głowie!
            Można mieć wtedy trzygodzinną matematykę...i świetnie się bawić.

            To kolejna odsłona kreatywnego połączenia nauki (Science), technologii (Technology), inżynierii (Engineering), sztuki (Art) i matematyki (Maths), czyli STEAM. Uczniowie wzięli udział w zajęciach w ramach projektu Erasmus+ "Rzucam wyzwanie epoce z STEAM" realizowanego ze środków europejskich i poznali zasady konstruowania robotów z klocków Lego Mindstorm. Zadanie polegało na zbudowaniu autonomicznie działajacych robotów: jedna grupa zbudowała PSA, który rozróżniał kolory i dźwiękowo to sygnalizował. Druga grupa przygotowała POJAZD, który wykrywał i usuwał przeszkody. W czasie zajęć uczniowie pracowali z klockami i tabletami ze specjalnym oprogramowaniem. "Matematyka wyposaża nas w coś, jakby nowy zmysł" powiedział kiedyś Charles Darwin... dodajmy do tego technologię, szczyptę artyzmu... "The sky is the limit" głosi inne powiedzenie.

            Opracował: Marcin Piwoń

            Szkoła Podstawowa nr 24 im. Powstańców Śląskich w Chorzowie Dziękujemy za udostępnienie sprzętu!

          • Uczniowie Ligonia uczestniczyli w interesującym spotkaniu z przedstawicielami policji.

          • "Policję tworzą ludzie.. Twórzmy ją razem" - o tym jak wygląda służba w policji, opowiadali dzisiaj mundurowi z chorzowskiej komendy w II LO im. Juliusza Ligonia w Chorzowie

            Uczniowie klas mundurowych mogli przyjrzeć się z bliska jak wygląda sprzęt policyjny: hełm, kamizelka kuloodporna, pałka policyjna i jak przebiega tresura psa służbowego.

            Dla tych, którzy planują wstąpić w szeregi tej formacji, była to okazja do spróbowania swoich sił na torze przeszkód, który opierał się na zasadach egzaminu sprawnościowego dla kandydatów na policjanta, ale też znalezienia odpowiedzi na nurtujące ich pytania.

            W wydarzeniu wziął udział Zastępca Prezydenta Miasta Wiesław Ryszard Ciężkowski, a także Komendant Miejski Policji w Chorzowie mł. insp. dr Grzegorz Matuszek.

            Policja Śląska

            fot. Mariusz Banduch / Chorzowianin

          • Rzucam wyzwanie epoce ze STEAM

          • Nowa galeria Rzucam wyzwanie epoce ze STEAM została dodana do albumu fotograficznego

            Rzucam wyzwanie epoce z STEAM” to realizowany w Ligoniu, we współpracy z Mevlana Anadolu Imam Hatip Lisesi z Turcji, Ogres Valsts gimnazja z Łotwy, Tallinna Polütehnikum z Estoni oraz 2o Geniko Lykeio Neas Ionias Magnisias z Grecji, projekt w ramach programu Erasmus+ KA229 Partnerstwo Współpracy Szkół.

            II LO im. Juliusza Ligonia w Chorzowie pełni rolę koordynatora projektu, a nad całością czuwa p. prof. Dorota Bobowska.

            Spotkania organizują kolejno partnerzy projektu, a dotyczą one umiejętności zastosowania metody STEAM na każdym przedmiocie i doskonalenia kompetencji kluczowych.

            S – science – nauka,

            T – technology – technika,

            E – engineering – inżynieria,

            A – art. – sztuka,

            M – math – matematyka.


             

            Rzucam wyzwanie epoce ze STEAM” - TURCJA

            W marcu 2022 r. odbyło się kolejne spotkanie w ramach programu Erasmus + „Rzucam wyzwanie epoce STEAM”, finansowanego ze środków europejskich.

            Ta część projektu, realizowana w Turcji, dotyczyła wykorzystania nowoczesnych technologii w procesie uczenia się przedmiotów ścisłych.

            Technologia jest ważna, pomocna w poszukiwaniu informacji w wielu dziedzinach nauki.

            W zderzeniu z rzeczywistością, gdzie w każdej chwili możemy być pozbawieni dostępu do wielu aplikacji, internetu, mediów, tą najbardziej nowoczesną, zależną od nas technologią jest ludzki umysł.

            Rozwijając własną kreatywność, pobudzając wyobraźnię oraz kalkulując ekonomicznie, zaangażowaliśmy się w realizację zaplanowanych dla nas wyzwań.

            Otrzymaliśmy, wydawać by się mogło, łatwe zadanie: z dostępnych materiałów (warzyw) zbudujcie samochód.

            Przecież to proste. A jednak dwa kryteria zmusiły uczestników warsztatów do intensywnego myślenia:

            - czynnik ekonomiczny – każde użyte warzywo miało swoją cenę i trzeba było je kupić;

            - sprawność techniczna – ważny był współczynnik jakości wykonanego pojazdu i osiągniętej przez niego odległości przejazdu do wartości pojazdu.

            W tle ćwiczyliśmy umiejętności ponadprzedmiotowe i kompetencje kluczowe oraz dzielenie się doświadczeniami pracy nauczycielskiej z naszymi partnerami z Estonii, Grecji, Łotwy i Turcji.

             

             

             

            Rzucam wyzwanie epoce ze STEAM” - GRECJA

            W czerwcu 2022 roku w greckiej, malowniczej miejscowości Volos, położonej nad zatoką Morza Egejskiego, odbyło się trzecie spotkanie projektu "Rzucam wyzwanie epoce z STEAM” realizowanego ze środków europejskich w ramach programu Erasmus +.

            Podobnie, jak wcześniej, również w tym uczestniczyli partnerzy ze szkół z Polski, Łotwy, Estonii, Turcji i Grecji.

            Podczas spotkań projektowych odbyły się m.in. warsztaty łączące takie dziedziny jak: matematyka, fizyka, astronomia i geografia. W ocenie uczestników najciekawsze dla wszystkich okazały się zagadnienia związane z budową zegarów słonecznych tych starożytnych, jak i tych bardziej współczesnych. Uzupełniliśmy wiedzę o niezbędne obliczenia potrzebne do tego, by zegar "pokazywał" odpowiedni czas urzędowy dla danej szerokości i długości geograficznej. Zapoznaliśmy się też z problemami technicznymi, z którymi trzeba się zmierzyć podczas jego budowy.

            W czasie tygodniowej wizyty w Volos poznaliśmy historię miasta położonego na ruinach starożytnych Demetrias, Pagasae i Jolkos; miasta, które często przechodziło z rąk do rąk, wchodząc m.in. w skład Wielkiej Serbii cara Stefana Urosza IV Duszana, Bizancjum oraz Imperium Osmańskiego. W 1881 roku miasto włączono do młodego wtedy państwa greckiego i od tego okresu datuje się jego błyskawiczny rozwój. Volos – trzeci pod względem wielkości port grecki - często nawiedzane było przez trzęsienia ziemi. Najgroźniejsze z nich miało miejsce w latach 1954-1955.

            Ciekawym doświadczeniem była wizyta w Muzeum Dachówek i Cegielni. Muzeum mieści się w starej fabryce Nikolaosa i Spyridona Tsalapatasa. Przedstawia codzienne życie w fabryce, a także wszystkie etapy produkcji różnych rodzajów cegieł i płytek. Jego celem jest pokazanie historycznej tożsamości Volos oraz przyczynienie się do zachowania i promocji jego dziedzictwa przemysłowego. Dla nas była to okazja, by naszym partnerom opowiedzieć o chorzowskim Muzeum Hutnictwa, będącym jednym z punktów programu spotkania, którego Ligoń będzie organizatorem w kwietniu 2023r.

            Wizyta w Grecji była okazją do zobaczenia Meteorów, które są bez wątpienia jedną z najbardziej malowniczych formacji skalnych na świecie. Ich grecka nazwa „metéoros” w wolnym tłumaczeniu oznacza “zawieszony w powietrzu” lub “środek nieba”. Meteory od zawsze fascynowały, chociaż popularność turystyczną zdobyły dopiero w 1981 roku, tuż po premierze filmu z Jamesem Bondem „Tylko dla twoich oczu”, a klasztory na skałach stały się jednym z kluczowych miejsc, w których rozgrywały się mrożące krew w żyłach akcje.

            Organizatorzy spotkania przewidzieli również rejs na Skiathos, w zachodniej części Morza Egejskiego, w archipelagu Sporadów Północnych. Wyspa ma tak przepiękną przyrodę, że porównywana jest do Karaibów!

            Efektem wspólnej pracy były certyfikaty uczestnictwa w spotkaniu. Spotkania i warsztaty odbywały się w szkole 2o GENIKO LYKEIO NEAS IONIAS MAGNISIAS. Poznaliśmy grecki system edukacji, zobaczyliśmy sale lekcyjne i puste korytarze (greccy uczniowie zakończyli naukę już 15 czerwca). Koordynatorzy z partnerskich szkół spotkali się, aby dokonać ewaluacji dotychczasowych działań oraz ustalić zadania i harmonogram dalszej współpracy.


             


             


             

            Rzucam wyzwanie epoce ze STEAM” - TURCJA

            W październiku 2022 r. po raz czwarty nauczyciele Ligonia spotkali się z partnerami z Łotwy, Estonii, Grecji i Turcji w ramach realizacji projektu Erasmus + "Rzucam wyzwanie epoce z STEAM". Tym razem gościliśmy w słonecznej Antalyi.

            Myśl przewodnia tej części projektu: A - jak Art., czyli nasze spotkanie ze sztuką.

            W nowoczesnej edukacji nauczanie przez sztukę i doświadczenie wypiera naukę przez zapamiętywanie. Celem działań nauczyciela jest wprowadzenie do systemu edukacji twórczych metod, które prowadzą do poznawania i rozumienia otaczającego świata.

            Uczenie się o nauce poprzez inne dziedziny i uczenie się o innych dyscyplinach poprzez naukę, to założenia, które przyświecały nam w trakcie projektu.

            Biomimikra - to temat, z którym spotkaliśmy się pierwszego dnia. Co to jest biomimikra oraz dlaczego biologia i design powinny połączyć siły? Rozwiązania wielu problemów są na wyciągnięcie ręki. Wystarczy uważnie przyjrzeć się przyrodzie. Świat natury uczy nas, jak pozyskiwać surowce, oszczędzać energię, budować domy. Zajęcia były niezwykle interesujące, a nauczyciele wykazali się kreatywnością!

            Ebru - czyli sztuka marmurkowania, to wyzwanie, które organizatorzy postawili przed nami drugiego dnia projektu Erasmus +!

            Ta tradycyjna turecka technika zdobienia papieru polega na nakładaniu na powierzchnię wody cienkich warstw farby i tworzeniu wzorów. Malowanie na wodzie to sztuka trochę magiczna, fascynująca, wymagająca skupienia i wyciszająca... jednak nie tak ulotna, jak by się wydawało. Powstały obraz zostaje przeniesiony na kartkę papieru, tworząc niepowtarzalny wzór. Ebru to zabawa sztuką, która pochłonęła całą grupę!

            Na zajęciach zgłębiliśmy także wiedzę dotyczącą sztuki ceramicznej, czyli wykonanej z materiałów ceramicznych, w tym z gliny.

            Ceramika, jako jedna ze sztuk plastycznych, jest wytworem wizualnym. Ceramiczne zastawy czy pojedyncze naczynia to kwintesencja piękna. Te estetyczne produkty można wykorzystać na wiele sposobów, a ich największymi zaletami są użyteczność i dekoracyjność.

            Kreatywne malowanie kamieni to sposób na plastyczne wyżycie się dla wszystkich!

            Celem jest proces - czyli samo malowanie, nawet jeśli nasze dzieło nie będzie doskonałe, czy nie wyjdzie tak, jak sobie założyliśmy.

            Zabawy tego typu są nie tylko czystą i prostą radością, niosą ze sobą zdecydowanie więcej korzyści:

            - stymulują i wspierają rozwój zmysłów,

            - ćwiczą małą motorykę,

            - rozwijają kreatywność i wyobraźnię,

            - ćwiczą koncentrację uwagi.

             

            Aktywność twórcza jest ważną częścią rozwoju młodego człowieka. Pozwala wykazać się dużą kreatywnością i oryginalnością myślenia, dostosować do ciągłych zmian współczesnego świata. Uczy wrażliwości, otwartości, empatii a także krytycznego myślenia.

            Nasi partnerzy Erasmus + dali nam szansę wykazać się kreatywnością, a doświadczenia z realizowanych przedsięwzięć wykorzystamy w pracy z naszymi uczniami.

          • DEBATA- uzależnienia oraz Smak życia

          • W ramach działań profilaktycznych w dniach 13,14, 15 grudnia w naszej szkole uczniowie klas pierwszych, drugich i trzecich uczestniczyli w warsztatach dotyczących uzależnień behawioralnych oraz w programach profilaktyczno - edukacyjnych tj. DEBATA- uzależnienia oraz Smak życia- czyli debata o dopalaczach prowadzonych przez Fundacje Nowe Horyzonty z Wrocławia.

             

          • Poetycki sukces absolwenta Ligonia p. Zenona Dytko

          • Dotarła do mnie ósma książka poetycka Zenona Dytki pt. Wiersze, refleksje, rysunki… Sięgając po tę książkę zastanawiałem się czy autor utrzyma, jak dotychczas, wysoki poziom swoich utworów. Obawy były płonne, gdyż  Zenon Dytko niezmiennie i konsekwentnie realizuje twórczą różnobarwność swojej poezji.

            Wiersze i proza poetycka, które zawarł w książce cechują się kunsztem i dobrym warsztatem poetyckim. Chociaż niektóre wiersze sprawiają wrażenie przegadanych to jednak każde słowo jest dobrze wyważone i we właściwym miejscu. Zenon Dytko jest świetnym obserwatorem otaczającego go środowiska i potrafi obrazowo przekazać czytelnikowi swoje spostrzeżenia. Nie bawi się zakamuflowanymi metaforami lech zrozumiale wytyka swoje i cudze wady oraz ludzkie słabości. Każdy wiersz to osobna historia życia społecznego. Swoimi spostrzeżeniami zmusza czytelnika do refleksji nad jestestwem swojego codziennego postępowania.

            Wyczuwamy pewien sarkazm, ironię i prześmiewczość zaobserwowanych scen. Czytelnik próbuje utożsamiać się z podmiotem lirycznym lub odrzuca bo niby go niedotyczy.  A jednak wywoływany w wierszach niepokój kiełkuje i nie da się przejść obok niego obojętnie.  Co prawda, odrzucamy ludzkie niedoskonałości i zadajemy sobie pytanie, Jak byśmy się zachowali w zaistniałej niewygodnej sytuacji? A może już podobne sceny przeżyliśmy z autopsji. Wszelkie obawy pobudzają do działania by przekuć swoje wady na coś lepszego, doskonalszego. Przecież świat nie jest ani czarny, ani biały i ubarwianie go autor pozostawia czytelnikowi. Najlepszym sposobem jest doskonalenie samego siebie bo  jesteśmy małymi światami a ich zbiór to przestrzeń o którą chodzi. Nawet w snach poecie jawią się koszmary zakratowanych księgań, które ciągle zmieniają swoje miejsca lub zostają zamknięte a książki przeznaczone zostają na przemiał. Ale czy to rzeczywiście sen?

            Poeta nie daje gotowej recepty na naprawianie tego co sami niszczymy swoim destrukcyjnym działaniem, on tylko opowiada o tym co widzi, co go denerwuje, czego się boi, o czym śni, co jest brzydkie, co piękne i co by ewentualnie poprawił.  Nie mówi: zróbcie to, on chce poprawiać siebie, on chce być wolny bez żadnych ograniczeń. Wie jednak, że wolność jest jedną z wartości w życiu człowieka i są jeszcze inne, dające poczucie więzi społecznej i narodowej.

            Zenon Dytko potrafi poetycko filozofować, ma swoje prawdy i półprawdy, łamie zasady lub je scala, nawet zastanawia się nad swoim pisaniem, zadająć mnóstwo pytań, które być może pozostaną bez odpowiedzi.

             

             

            Wierszem zatytułowanym O mojej poezji  zamyka tomik i przytaczam go w całości:

             

            „czy nabyłem własny styl czy moja poezja

            ma swoje niepowtarzalne brzmienie

            jakie uczucia wywołuje jaki nastrój budzi

            jakie ma pole zainteresowań na co

            zwraca uwagę jaka jest jego tematyka

            co jest tłem co drugim a co pierwszym planem

            jakie relacje nawiązuje czy pomaga

            łagodzić stresy czy też stresy powoduje

            zatem czy nie szkodzi zdrowiu czy jest

            intensywna szeroka i bogata w znaczenia

            czy służy życiu czy jest na co dzień

            i od święta czy ma jakieś wymagania

            czy czegoś uczy czy budzi ciekawość

            i chęć dzialnia czy porusza wyobraźnię

            (wewnętrzny rdzeń) pozostawia ślad”

             

            Czyżby Poeta bał się, że jego wiersze i refleksje nie dotrą do czytelnika, i że nie będą zrozumiałe. Może jednak to taka jego kokieteria? Myślę, że nie! Gdyby tak było przestaliby pisać, nawet do szuflady... 

            Polecam ten tomik i zapraszam do lektury by każdy sam mógł zmierzyć się ze swoimi koszmarami.

             

            02.12.2022 

            Jerzy Granowski

            Zenon Dytko

            Wiersze, refleksje, rysunki…

            Wydanie I, stron 48.

            Nakład 160 egz.

            FEDRAA – Mobilna Agencja Reklamy.

            Chorzów: Wrzesień 2022

          • Spotkanie z poezją

          •  

            Poezja dobra na smutek, radość, złość i wszystkie nasze różne  emocje to główna myśl, która przyświecała nam podczas spotkania w czytelni.

            Swoją twórczością poetycką dzielili się uczniowie oraz nasz katecheta p. Rafał Świeca, który swoje wiersze wydał w tomiku. Opowiedział nam również, co inspiruje go do przelania swoich myśli i emocji na papier.

            Podczas spotkania czytaliśmy poezję ulubionych poetów, a na zakończenie wysłuchaliśmy wierszy spopularyzowanych w formie piosenek: A. Mickiewicza „Niepewność”, w wykonaniu M. Grechuty oraz W. Szymborskiej „Nic dwa razy”, którą śpiewa Sanah.

          • Bieg Dwóch Szybów

          • Kolejny raz liczna grupa wolontariuszy z Ligonia pomagała w prawidłowym zabezpieczeniu trasy podczas Biegu Dwóch Szybów organizowanego przez Chorzowskie Stowarzyszenie Biegaczy Długodystansowych „W Ruchu”.

             

          • Już są! Ponad 500 egzemplarzy nowych książek!

          • II Liceum Ogólnokształcące im. J. Ligonia otrzymało w 2022 r. dofinansowanie na realizację zadania w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” dotyczącego wspierania w latach 2021-2025 organów prowadzących placówki wychowania przedszkolnego, szkoły oraz biblioteki pedagogiczne w zakresie rozwijania zainteresowań dzieci i młodzieży przez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w tym zakup nowości wydawniczych oraz elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych
            i pedagogicznych (Dz.U. z 2021 r poz. 1675).

            Wysokość wsparcia finansowego wynosi 12 000,00 zł , przy wkładzie własnym Miasta Chorzów w wysokości 3 000,00 zł, łączna kwota dotacji wynosi 15 000,00 zł

            #NarodowyProgramRozwojuCzytelnictwa2.0, #MinisterstwoKulturyDziedzictwaNarodowegoiSportu #MinisterstwoEdukacjiiNauki
            #UrządMiastaChorzów

          • Wolność czytania

          •  

            W ramach imprezy Wolność Czytania grupa na szych uczniów wzięła udział w Żywej Bibliotece, gdzie zamiast książek "wypożycza się" człowieka, a czytanie zastępuje rozmowa. Licealiści mogli poznać i porozmawiać z ludźmi, którzy często spotykają się z dyskryminacją oraz uprzedzeniami. "Nie oceniaj książki po okładce" to hasło przyświecające idei Żywej Biblioteki, która ma być lekcją akceptacji, tolerancji i walką ze stereotypami.

    • Kontakty

      • II Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Ligonia w Chorzowie
      • tel: 32 2411 711
        tel: 512338861
        fax: 32 2411 719
      • ul. 3 Maja 22
        41-500 Chorzów
        Poland
      • NIP: 627 172 25 53
      • RSPO: 29883
      • Na podstawie art. 37.7 RODO informuję, że Inspektorem ochrony danych (IOD) jest Pan Zdzisław Korzuch kontakt: biuro@bitprotect.pl
    • Logowanie