• Gratulujemy!

          • Miło nam poinformować, że uczeń klasy 1B  (mundurowej), Daniel Górecko, zdobył 1 miejsce w strzelaniu sportowym, kat. do lat 18-stu, w trakcie II Śląskich Manewrów ASG, zorganizowanych w ramach 100-lecia 2-go Powstania Śląskiego.Gratulujemy sukcesu!

          • II Śląskie Manewry ASG w Świętochłowicach

          • Zmagania wrogich batalionów, walki, wystrzały i wybuchy, także umundurowanie i wyposażenie uczestników oraz polowa kuchnia. To atrakcje, z których skorzystała młodzież klasy IB (mundurowej)  w ramach II Śląskich Manewrów ASG w Świętochłowicach.  Piknik militarny zorganizowany został 12 września br. z okazji 100-lecia II Powstania Śląskiego.

          • Wybierz kulturę, nie hejt! – gra miejska w Chorzowie w najbliższy weekend!

          • Drodzy Uczniowie, Rodzice,

            już w sobotę, 12 września, w Chorzowie odbędzie się gra miejska, której organizatorem jest Fundacja Wiedzy i Dialogu Społecznego Agere Aude. Na każdego uczestnika czekają ciekawe konkurencje, świetna zabawa oraz nagrody gwarantowane. Wykonajcie zadania i zbierzcie 6 odznak, żeby uzyskać tytuł Strażnika pięknej polszczyzny i odebrać nagrody.

             

            Serdecznie zachęcamy wszystkich do wzięcia udziału w grze miejskiej oraz interesującym spotkaniu eksperckim! Atrakcyjne nagrody dla zwycięzców! Żeby uczestniczyć w grze, należy do 11 września do godz. 12.00 wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny pod adresem: https://forms.gle/EEKg5dMbwSuHEpdv5.

             

            Zasady gry:

            1. Ze względów bezpieczeństwa każdy uczestnik podczas wizyty w punkcie powinien zasłonić nos i usta.
            2. Dojście do punktów będzie wyznaczała mapa, którą otrzymają od nas zespoły. Trzy główne miejsca będą podane uczestnikom, kolejne stanowiska z zadaniami trzeba będzie znaleźć, wykorzystując wskazówki otrzymywane od organizatorów.
            3. W każdym miejscu rozwiążcie dwa zadania!
            4. Pamiętajcie, że liczy się czas i szybkość pokonania trasy.
            5. Po wykonaniu zadań we wszystkich punktach wróćcie na start i stwórzcie własną torbę!

             

            Start: Rynek, 12 września 2020 r., 10.00–11.00

            Zgłoszenia: https://forms.gle/EEKg5dMbwSuHEpdv5

            Więcej szczegółów na stronie: http://www.agereaude.pl/pl/gra-miejska/

          • Rozpoczęcie Roku Szkolnego 2020/2021

          • Rozpoczęcie Roku Szkolnego 2020/2021

            Uczniowie spotykają się 1 września 2020 r. na boisku szkolnym o wyznaczonych poniżej godzinach:

            KLASA : 1 a -> 8:30, uczniowie z boiska wraz z wychowawcą przejdą wejściem głównym na salę gimnastyczną.

            KLASA : 1 b -> 9:30, uczniowie z boiska wraz z wychowawcą przejdą wejściem głównym na salę gimnastyczną.

            KLASA : 1 c -> 9:00, uczniowie z boiska wraz z wychowawcą przejdą wejściem głównym na salę gimnastyczną.

            KLASA : 2a -> 8:50, uczniowie z boiska wraz z wychowawcą przejdą wejściem głównym do swojej sali

            KLASA : 2b -> 9:20, uczniowie z boiska wraz z wychowawcą przejdą wejściem głównym do swojej sali

            KLASA : 2c -> 8:40, uczniowie z boiska wraz z wychowawcą przejdą wejściem od strony biblioteki do swojej sali

            KLASA : II A -> 8:50, uczniowie z boiska wraz z wychowawcą przejdą wejściem od strony biblioteki do swojej sali

            KLASA : II B -> 9:00, uczniowie z boiska wraz z wychowawcą przejdą wejściem od strony biblioteki do sali 201

            KLASA : II C -> 9:10, uczniowie z boiska wraz z wychowawcą przejdą wejściem głównym do swojej sali

            KLASA: III A -> 9:10, uczniowie z boiska wraz z wychowawcą przejdą wejściem od strony biblioteki do sali 005

             

            WEJŚCIE DO SZKOŁY WYŁĄCZNIE Z WYCHOWAWCĄ.

             

            Przypominamy o zachowaniu reżimu sanitarnego.

             

            Do zobaczenia 🙂

          • Lista kandytatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych

          • LISTA KANDYDATÓW ZAKWALIFIKOWANYCH
            I NIEZAKWALIFIKOWANYCH

            Lista znajduje się w zakładce rekrutacja link

             

            - KOLOREM POMARAŃCZOWYM zaznaczone są osoby, które zostały zakwalifikowane do II Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Ligonia
            w Chorzowie

             - osoby    zakwalifikowane,    dostarczają    oryginał  świadectwa  oraz
            oryginał  wyniku  egzaminu  ósmoklasisty  celem  potwierdzenia  woli kontynuowania nauki w naszym liceum.


            - niedostarczenie  dokumentów  w  terminie  13.08.-18.08.2020r.  jest równoznaczne z rezygnacją.

          • Informacja

          • Szanowni Państwo.

            Przekazuję informację Pani Marzeny Dec w sprawie rekrutacji do szkół ponadpodstawowych- do informacji i wykorzystania.

             

            Szanowni Państwo!
            W nawiązaniu do zbliżającej się rekrutacji kandydatów do szkół ponadpodstawowych ( 15 czerwca) oraz wielu pytań i wątpliwości, które pojawiają się w rozmowach z wychowawcami  ósmych klas, kandydatami i ich rodzicami oraz administratorami naboru w szkołach ponadpodstawowych informuję, że organizowane jest  wydarzenie, które przybliży, głównie kandydatom, temat tegorocznej rekrutacji. Wydarzenie jest bezpłatne i może w nim uczestniczyć dowolna osoba. Informacja o tym przedsięwzięciu znajduje się na stronie naboru slaskie.edu.com.pl 
            Jeżeli jest taka wola z Państwa strony to można taką informację przekazać zainteresowanym stronom np. do szkół zarówno podstawowych jak i ponadpodstawowych.
             
             
            Z poważaniem
             
            Marzena Dec
            VULCAN Sp. Z o. o.

          • Warsztaty pn. Wybierz kulturę, z hejtem nie jesteś sobą!

          • 18 czerwca klasa IA, wraz z wychowawcą – mgr Marzeną Żylwis, wzięła udział w cyklu warsztatów pn. Wybierz kulturę, z hejtem nie jesteś sobą!, organizowanych przez Fundację Wiedzy i Dialogu Społecznego Agere Aude. Podczas warsztatów uczniowie dowiedzieli się, jak rozpoznawać i rozróżniać hejt, mowę nienawiści i agresję słowną, jakie są skutki hejtowania, stworzyli własne profile hejtera oraz emocjonalną chmurę słów osoby hejtowanej. Poznali także sposoby radzenia sobie z agresją słowną, nauczyli się rozróżniać hejt od wyrażania konstruktywnej krytyki i pracowali zespołowo nad hasłami promującymi niehejtowanie. Podczas obu części warsztatów zastosowano ciekawe rozwiązania do nauki zdalnej, dzięki czemu nasi uczniowie mogli sprawdzić również własne zdolności marketingowe i wypracowali świetne hasła, które, mamy nadzieję, zostaną wykorzystane przez organizatorów do promowania dobrych praktyk.

             

            Uczniowie wzięli też udział w grach przygotowanych na rzecz warsztatów, chętnych zachęcamy do zmierzenia się z próbą ochrony planety przed spadającymi asteroidami. Aby zagrać, należy wejść w link: https://quizlet.com/510067527/gravity, kliknąć „rozpocznij”, a później „odpowiedz przez pojęcie”. Na spadających asteroidach pojawiać się będą wypowiedzi/zdania, w których zawarte jest: eufemizm, krytyka lub hejt. Jedno z tych słów należy wpisać w okienko odpowiedzi. Zachęcamy do gry i ochrony planety przed hejtem ;)

             

            Kolejne elementy projektu to realizacja gry miejskiej i spotkania z językoznawczynią, podczas których również poruszone zostaną kwestie związane z agresją słowną. Mamy nadzieję, że uda nam się wziąć w nich udział.

             

            Projekt pn. Wybierz kulturę, z hejtem nie jesteś sobą! dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Ojczysty – dodaj do ulubionych 2020.

             

            Więcej informacji o projekcie znajduje się na stronie: http://www.agereaude.pl/pl/projekt-wybierz-kulture-z-hejtem-nie-jestes-soba/, a także na Facebooku https://www.facebook.com/FundacjaAgereAude/.

          • Tęsknota…

          • „Jak wygląda świat, kiedy życie staje się tęsknotą? Wygląda papierowo, kruszy się w palcach, rozpada. Tylko tęsknienie jest prawdziwe, uzależnia. Być tam, gdzie się nie jest…” – Olga Tokarczuk

            Tęsknota to doświadczenie braku kogoś lub czegoś. Temu deficytowi często towarzyszy poczucie smutku, niepokoju, rozbicia czy rozdrażnienia. Możemy tęsknić za bliską osobą, utraconym czasem, relacją czy miejscem… Tak o braku możliwości spotkania się w murach szkoły ze społecznością Ligonia oraz o tęsknocie za wszystkimi imprezami, które towarzyszą edukacji w naszej szkole opowiedziało filmem rodzeństwo Giemza, które uczęszcza do klas pierwszych II LO im. J. Ligonia w Chorzowie:

          • Konsultacje dla uczniów organizowane na terenie szkoły

          • Szanowni Państwo!

                W dniach 1 - 5.06.2020 na terenie szkoły istnieje możliwość uczestnictwa uczniów w konsultacjach indywidualnych lub w grupach maksimum 7-osobowych.Mogą z nich skorzystać wyłącznie uczniowie zdrowi, bez objawów choroby zakaźnej z zachowaniem reżimu sanitarnego określonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej,

            Główny Inspektorat Sanitarny oraz Ministerstwo Zdrowia. Uczestnicy zajęć muszą posiadać środki ochrony osobistej (maseczkę i rękawiczki jednorazowe).Konsultacje mają charakter dobrowolny. Uczniowie będą mieli możliwość wyjaśnienia przez nauczycieli trudnych kwestii, usystematyzowania materiału czy rozmowy z nauczycielem.

            Chęć uczestnictwa w konsultacjach należy przesłać do 28.05.2020 dyrektorowi szkoły za pośrednictwem dziennika elektronicznego.Wiadomość wysłana z konta RODZICÓW musi zawierać informację dotyczącą przedmiotu oraz nazwiska nauczyciela; oświadczenie, że dziecko jest zdrowe, nie jest objęte kwarantanną ani izolacją oraz zgodę na dokonanie pomiaru temperatury ciała przy wejściu do szkoły.

            Harmonogram konsultacji zostanie podany do wiadomości w piątek.Jeżeli ilość osób zainteresowanych tą formą zajęć z poszczególnych przedmiotów u jednego nauczyciela przekroczy siedem osób, decyduje kolejność zgłoszeń.Jeżeli uczeń umówił się na konsultacje, a nie może przyjść, jest zobowiązany zgłosić ten fakt odpowiednio wcześniej tak, by móc zaprosić w zastępstwie innego ucznia.Szczegółowe zasady organizacji konsultacji umieszczone zostaną na stronie internetowej szkoły.

            Grażyna Widera

          • Informacja

          • Szanowni  Państwo Nauczyciele, Pracownicy niepedagogiczni i Rodzice!
            Kochani Uczniowie!
            Przyjaciele Szkoły!
            Społeczności Ligonia!

             

            Już weekend.
            Kolejny we wcześniej nieznanej rzeczywistości.
            Na którą nikt z nas nie był przygotowany, nawet miłośnicy książek i filmów si-fi.
            W której nie wystarczy poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, gdzie znaleźć swój piąty element.

            Od 12 marca br. czasowo ograniczone jest funkcjonowanie szkoły.  

             

            TO JUŻ  SIEDEMDZIESIĄT DWA DNI!


            Od sześćdziesięciu ośmiu  korytarze Ligonia nie zaznały obecności  uczniów i nauczycieli.  Wszechobecna cisza jest trudna.

            Nikt jednak nie obiecywał, że będzie łatwo.

            Za nami klasyfikacja uczniów klas trzecich.
            Większość swoje świadectwa ukończenia liceum już odebrała.

            Przed nami ostatnia prosta dla uczniów klas pierwszych i drugich: wystawianie ocen rocznych, klasyfikacja, ostatnie sprawdziany, kartkówki, zadania.


            Wielu z nas brakuje osobistego kontaktu.
            Jesteśmy skazani tylko na ten wirtualny.
            Po obu stronach ekranu LUDZIE w różnym wieku pełniący różne funkcje społeczne.
            Po obu stronach ekranu tacy sami LUDZIE zmęczeni sytuacją, zestresowani niewidocznym zagrożeniem, niepewni jutra.

            A jednak walczymy!

            Jesteśmy kowalami swojego losu jak Juliusz Ligoń.

             

            Coraz więcej lekcji odbywa się online w wykorzystaniem różnorodnych komunikatorów i platform. Nauczyciele zdają sobie sprawę z tego, że żadna zdobycz cywilizacji nie zastąpi chwili podejścia do siedzącego w ławce ucznia i wskazania Mu palcem wyrazów, liczb, obrazów, kart, wykresów ze słowami na ustach” Spójrz na to, co masz. Spróbuj jeszcze raz. Dobrze myślisz. Nie poddawaj się. …”

             

            Nauczycielom ciężko jest mówić do ekranu, na którym  zamiast twarzy ucznia często widnieje pusty okrąg lub postać komiksowa.
            Sama odczuwam dyskomfort, kiedy w czasie lekcji przełączam się na opcję „udostępnij na pulpicie dźwięk i ekran” i widzę tylko to, co jest tzw. pomocą dydaktyczną. Mam wrażenie, że mówię sama do siebie. Czy to objaw schizofrenii czy tylko znak czasu?

             

            Nie wszyscy włączają kamerę i mikrofon.
            Nie wszyscy uczestniczą w onlinowych lekcjach.

            Nasuwają się pytania:
            Przeszkoda techniczna czy wymówka?
            Chęć czy niechęć?
            Problemy sprzętowe czy lenistwo?
            Szukanie wymówek, by przykryć własna bezradność?
            Szukanie pretekstów, bo to wygodniejsze niż szukanie rozwiązać?

            Na te i inne pytania nie odpowiem.
            Zbyt mało mam informacji, by sformułować obiektywne wnioski.

            Między tym rodzice niepewni zawodowej i ekonomicznej przyszłości. Mierzący się z koniecznością godzenia roli rodzica/małżonka/partnera/pracownika/pracodawcy…

            Postawieni pod ścianą

             

            Wszędzie emocje, emocje, emocje …
             

            Z mojej obserwacji wynika, że większość negatywnych odczuć spowodowana jest poczuciem zagrożenia.

            Zagrożenie nie pozwala na zaspokojenie jednej z podstawowych potrzeb człowieka – potrzeby bezpieczeństwa.

            Proszę pamiętać o tym, że zawsze można poprosić o pomoc.
            Znajdziecie ją Państwo pod adresem dyrektor.zso@gmail.com ; g.widera.ligon@gmail.comligon.chorzów@gmail.com; w Librusie oraz pod numerami telefonów 32 2411 711 lub 512 338 861


            Do Państwa dyspozycji jest szkolny psycholog p. Dagmara Sarnowska.

            Po wcześniejszym uzgodnieniu można również skorzystać z zasobów ligoniowej biblioteki, którą opiekuje się p. Grażyna Jopek.

             

            Na to piątkowe popołudnie życzę wszystkim, którzy podjęli trud dotrwania do końca mojego wywodu czerpania siły z doświadczeń; radości z drobiazgów (bo według mnie paradoksalnie to właśnie drobiazgi budują nasze doświadczenie) oraz skupienia sił na poszukiwaniu wewnętrznego spokoju.


            Grażyna Widera

          • Dzień Ziemi 2020

          • Światowy Dzień Ziemi to największe ekologiczne święto na świecie, obchodzone od 1970 r. W Polsce celebrujemy je każdego 22 kwietnia począwszy od 1990 roku.  Celem obchodów jest budowanie świadomości jak kruchy jest ekosystem Ziemi oraz propagowanie właściwych postaw ekologicznych. Nasza planeta od lat wysyła nam ostrzegawcze sygnały, których dłużej nie możemy ignorować! Ustanowiony pięćdziesiąt lat temu Dzień Ziemi przypomina o tym, że mamy tylko jedną planetę i każdy z nas musi się o nią codziennie troszczyć. Dziś to przesłanie – w dobie pandemii - nabiera szczególnego charakteru!

          • Święta

          • Szanowni Państwo! Nauczyciele, Uczniowie, Rodzice, Pracownicy, Przyjaciele Ligonia! Wielkanoc 2020r. jest inna niż te, które znajmy od najmłodszych swoich lat. Inna, bo w odosobnieniu wymuszonym przez rzeczywistość. Wielkanoc to nowe życie niezależnie od wyznawanej religii czy jej braku. Wielkanoc to czas radości z wiosny budzącej do życia świat. Z każdego rozkwitłego pączka, zielonej trawy, żonkili, tulipanów, hiacyntów. Dla Trzecioklasistów Ligonia - tak jak i każdego innego liceum - ta Wielkanoc jest … Przyznam, że mimo posiadanego słownictwa nie znajduję wyrazów, które oddałyby to, co czuję. Napiszę tylko, że w tym roku pojęcie „Egzamin dojrzałości” nabiera zupełnie innego znaczenia. Z ostatnich słów p. Premiera Mateusza Morawieckiego oraz p. Ministra Dariusza Piątkowskiego wiadomo, że termin tegorocznych matur został zmieniony. Jaki będzie, wszyscy dowiemy się trzy tygodnie wcześniej. Wiadomym jest, że zgodnie z terminarzem roku szkolnego przeprowadzona będzie klasyfikacja. Wspólnie z nauczycielami pracujemy nad zapisami, które tę decyzję umocują prawnie. To proza, której kolejne rozdziały napisze życie. Na dziś i jutro wszystkim czytającym te słowa ślę z głębi serca płynące życzenia spokoju i radości. Również zdrowia, które dzisiaj nabiera innego znaczenia. Do zobaczenia na korytarzach NASZEJ SZKOŁY. Jutro lub pojutrze.

            Grażyna Widera