„Rzucam wyzwanie epoce z STEAM” to realizowany w Ligoniu, we współpracy z Mevlana Anadolu Imam Hatip Lisesi z Turcji, Ogres Valsts gimnazja z Łotwy, Tallinna Polütehnikum z Estoni oraz 2o Geniko Lykeio Neas Ionias Magnisias z Grecji, projekt w ramach programu Erasmus+ KA229 Partnerstwo Współpracy Szkół.
II LO im. Juliusza Ligonia w Chorzowie pełni rolę koordynatora projektu, a nad całością czuwa p. prof. Dorota Bobowska.
Spotkania organizują kolejno partnerzy projektu, a dotyczą one umiejętności zastosowania metody STEAM na każdym przedmiocie i doskonalenia kompetencji kluczowych.
S – science – nauka,
T – technology – technika,
E – engineering – inżynieria,
A – art. – sztuka,
M – math – matematyka.
„Rzucam wyzwanie epoce ze STEAM” - TURCJA
W marcu 2022 r. odbyło się kolejne spotkanie w ramach programu Erasmus + „Rzucam wyzwanie epoce STEAM”, finansowanego ze środków europejskich.
Ta część projektu, realizowana w Turcji, dotyczyła wykorzystania nowoczesnych technologii w procesie uczenia się przedmiotów ścisłych.
Technologia jest ważna, pomocna w poszukiwaniu informacji w wielu dziedzinach nauki.
W zderzeniu z rzeczywistością, gdzie w każdej chwili możemy być pozbawieni dostępu do wielu aplikacji, internetu, mediów, tą najbardziej nowoczesną, zależną od nas technologią jest ludzki umysł.
Rozwijając własną kreatywność, pobudzając wyobraźnię oraz kalkulując ekonomicznie, zaangażowaliśmy się w realizację zaplanowanych dla nas wyzwań.
Otrzymaliśmy, wydawać by się mogło, łatwe zadanie: z dostępnych materiałów (warzyw) zbudujcie samochód.
Przecież to proste. A jednak dwa kryteria zmusiły uczestników warsztatów do intensywnego myślenia:
- czynnik ekonomiczny – każde użyte warzywo miało swoją cenę i trzeba było je kupić;
- sprawność techniczna – ważny był współczynnik jakości wykonanego pojazdu i osiągniętej przez niego odległości przejazdu do wartości pojazdu.
W tle ćwiczyliśmy umiejętności ponadprzedmiotowe i kompetencje kluczowe oraz dzielenie się doświadczeniami pracy nauczycielskiej z naszymi partnerami z Estonii, Grecji, Łotwy i Turcji.
„Rzucam wyzwanie epoce ze STEAM” - GRECJA
W czerwcu 2022 roku w greckiej, malowniczej miejscowości Volos, położonej nad zatoką Morza Egejskiego, odbyło się trzecie spotkanie projektu "Rzucam wyzwanie epoce z STEAM” realizowanego ze środków europejskich w ramach programu Erasmus +.
Podobnie, jak wcześniej, również w tym uczestniczyli partnerzy ze szkół z Polski, Łotwy, Estonii, Turcji i Grecji.
Podczas spotkań projektowych odbyły się m.in. warsztaty łączące takie dziedziny jak: matematyka, fizyka, astronomia i geografia. W ocenie uczestników najciekawsze dla wszystkich okazały się zagadnienia związane z budową zegarów słonecznych tych starożytnych, jak i tych bardziej współczesnych. Uzupełniliśmy wiedzę o niezbędne obliczenia potrzebne do tego, by zegar "pokazywał" odpowiedni czas urzędowy dla danej szerokości i długości geograficznej. Zapoznaliśmy się też z problemami technicznymi, z którymi trzeba się zmierzyć podczas jego budowy.
W czasie tygodniowej wizyty w Volos poznaliśmy historię miasta położonego na ruinach starożytnych Demetrias, Pagasae i Jolkos; miasta, które często przechodziło z rąk do rąk, wchodząc m.in. w skład Wielkiej Serbii cara Stefana Urosza IV Duszana, Bizancjum oraz Imperium Osmańskiego. W 1881 roku miasto włączono do młodego wtedy państwa greckiego i od tego okresu datuje się jego błyskawiczny rozwój. Volos – trzeci pod względem wielkości port grecki - często nawiedzane było przez trzęsienia ziemi. Najgroźniejsze z nich miało miejsce w latach 1954-1955.
Ciekawym doświadczeniem była wizyta w Muzeum Dachówek i Cegielni. Muzeum mieści się w starej fabryce Nikolaosa i Spyridona Tsalapatasa. Przedstawia codzienne życie w fabryce, a także wszystkie etapy produkcji różnych rodzajów cegieł i płytek. Jego celem jest pokazanie historycznej tożsamości Volos oraz przyczynienie się do zachowania i promocji jego dziedzictwa przemysłowego. Dla nas była to okazja, by naszym partnerom opowiedzieć o chorzowskim Muzeum Hutnictwa, będącym jednym z punktów programu spotkania, którego Ligoń będzie organizatorem w kwietniu 2023r.
Wizyta w Grecji była okazją do zobaczenia Meteorów, które są bez wątpienia jedną z najbardziej malowniczych formacji skalnych na świecie. Ich grecka nazwa „metéoros” w wolnym tłumaczeniu oznacza “zawieszony w powietrzu” lub “środek nieba”. Meteory od zawsze fascynowały, chociaż popularność turystyczną zdobyły dopiero w 1981 roku, tuż po premierze filmu z Jamesem Bondem „Tylko dla twoich oczu”, a klasztory na skałach stały się jednym z kluczowych miejsc, w których rozgrywały się mrożące krew w żyłach akcje.
Organizatorzy spotkania przewidzieli również rejs na Skiathos, w zachodniej części Morza Egejskiego, w archipelagu Sporadów Północnych. Wyspa ma tak przepiękną przyrodę, że porównywana jest do Karaibów!
Efektem wspólnej pracy były certyfikaty uczestnictwa w spotkaniu. Spotkania i warsztaty odbywały się w szkole 2o GENIKO LYKEIO NEAS IONIAS MAGNISIAS. Poznaliśmy grecki system edukacji, zobaczyliśmy sale lekcyjne i puste korytarze (greccy uczniowie zakończyli naukę już 15 czerwca). Koordynatorzy z partnerskich szkół spotkali się, aby dokonać ewaluacji dotychczasowych działań oraz ustalić zadania i harmonogram dalszej współpracy.
„Rzucam wyzwanie epoce ze STEAM” - TURCJA
W październiku 2022 r. po raz czwarty nauczyciele Ligonia spotkali się z partnerami z Łotwy, Estonii, Grecji i Turcji w ramach realizacji projektu Erasmus + "Rzucam wyzwanie epoce z STEAM". Tym razem gościliśmy w słonecznej Antalyi.
Myśl przewodnia tej części projektu: A - jak Art., czyli nasze spotkanie ze sztuką.
W nowoczesnej edukacji nauczanie przez sztukę i doświadczenie wypiera naukę przez zapamiętywanie. Celem działań nauczyciela jest wprowadzenie do systemu edukacji twórczych metod, które prowadzą do poznawania i rozumienia otaczającego świata.
Uczenie się o nauce poprzez inne dziedziny i uczenie się o innych dyscyplinach poprzez naukę, to założenia, które przyświecały nam w trakcie projektu.
Biomimikra - to temat, z którym spotkaliśmy się pierwszego dnia. Co to jest biomimikra oraz dlaczego biologia i design powinny połączyć siły? Rozwiązania wielu problemów są na wyciągnięcie ręki. Wystarczy uważnie przyjrzeć się przyrodzie. Świat natury uczy nas, jak pozyskiwać surowce, oszczędzać energię, budować domy. Zajęcia były niezwykle interesujące, a nauczyciele wykazali się kreatywnością!
Ebru - czyli sztuka marmurkowania, to wyzwanie, które organizatorzy postawili przed nami drugiego dnia projektu Erasmus +!
Ta tradycyjna turecka technika zdobienia papieru polega na nakładaniu na powierzchnię wody cienkich warstw farby i tworzeniu wzorów. Malowanie na wodzie to sztuka trochę magiczna, fascynująca, wymagająca skupienia i wyciszająca... jednak nie tak ulotna, jak by się wydawało. Powstały obraz zostaje przeniesiony na kartkę papieru, tworząc niepowtarzalny wzór. Ebru to zabawa sztuką, która pochłonęła całą grupę!
Na zajęciach zgłębiliśmy także wiedzę dotyczącą sztuki ceramicznej, czyli wykonanej z materiałów ceramicznych, w tym z gliny.
Ceramika, jako jedna ze sztuk plastycznych, jest wytworem wizualnym. Ceramiczne zastawy czy pojedyncze naczynia to kwintesencja piękna. Te estetyczne produkty można wykorzystać na wiele sposobów, a ich największymi zaletami są użyteczność i dekoracyjność.
Kreatywne malowanie kamieni to sposób na plastyczne wyżycie się dla wszystkich!
Celem jest proces - czyli samo malowanie, nawet jeśli nasze dzieło nie będzie doskonałe, czy nie wyjdzie tak, jak sobie założyliśmy.
Zabawy tego typu są nie tylko czystą i prostą radością, niosą ze sobą zdecydowanie więcej korzyści:
- stymulują i wspierają rozwój zmysłów,
- ćwiczą małą motorykę,
- rozwijają kreatywność i wyobraźnię,
- ćwiczą koncentrację uwagi.
Aktywność twórcza jest ważną częścią rozwoju młodego człowieka. Pozwala wykazać się dużą kreatywnością i oryginalnością myślenia, dostosować do ciągłych zmian współczesnego świata. Uczy wrażliwości, otwartości, empatii a także krytycznego myślenia.
Nasi partnerzy Erasmus + dali nam szansę wykazać się kreatywnością, a doświadczenia z realizowanych przedsięwzięć wykorzystamy w pracy z naszymi uczniami.