• Liryczne Walentynki

          • „Co to jest miłość
            Nie wiem
            Ale to miłe
            Że chcę go mieć
            Dla siebie
            Na nie wiem
            Ile”

            Jonasz Kofta „Co to jest miłość” fragment

            Za nami liryczne a zarazem twórcze Walentynki w bibliotece szkolnej. Podczas spotkania czytaliśmy wiersze o miłości znanych polskich poetów, między innymi Wisławy Szymborskiej, Agnieszki Osieckiej, Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, czy Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, była to również okazja do zaprezentowania własnej twórczości poetyckiej.

            Na zakończenie każdy z uczestników spotkania miał możliwość stać się poetą i stworzyć własny wiersz z „puzzli poetyckich” powstałych z utworu K. I. Gałczyńskiego pt. "Już kocham cię tyle lat”.

            Zabawa była przednia, a owoce tej twórczości można zobaczyć na zdjęciach.

          • Gala z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu - online.

          • 7 lutego odbyła się Gala DBI 2023, która była dostępna zarówno stacjonarnie (w Warszawie), jak i online. Zainteresowane osoby miały możliwość zapoznania się z planami na DBI 2023 oraz ciekawymi wystąpieniami eksperckimi i programem artystycznym. Gala trwała kilka godzin.

            Z tej wyjątkowej okazji skorzystali uczniowie II LO im. Juliusza Ligonia w Chorzowiey, którzy w tym dniu z uwagą przysłuchiwali się interesującym wystapieniom - wykładom.

            Wszyscy mogliśmy poszerzyć swoją wiedzę w zakresie profilaktyki zagrożeń online i edukacji cyfrowej w ramach szeregu wystąpień. Jak co roku organizatorzy DBI zachęcają szkoły, organizacje pozarządowe, firmy i osoby prywatne do zaangażowania poprzez organizację lokalnych inicjatyw DBI (m.in. zajęć edukacyjnych, happeningów, kampanii informacyjnych, konkursów) i zgłaszania ich do końca marca 2023 r. za pomocą elektronicznego formularza na stronie DBI.pl.

            Zaangażowanie w DBI 2023 możliwe jest też poprzez zaproszenie uczniów do udziału w lekcjach DBI prowadzonych online przez organizatorów i partnerów DBI od 7 lutego do końca marca 2023.

            Z tej okazji z inicjatywy nauczyciela informatyki w naszej szkole - przez kolejnych kilka tygodni uczniowie naszej szkoły będą uczestniczyć w lekcjach online DBI.

            Kilka takich lekcji już sie odbyło, przed nami kolejne lekcje... Relacje wkrótce.

             

            /opracował: Marek Gradzik/

          • Zajęcia w ramach projektu Erasmus+ "Rzucam wyzwanie epoce z STEAM"

          • 14 lutego nie tylko Walentynki nam w głowie!
            Można mieć wtedy trzygodzinną matematykę...i świetnie się bawić.

            To kolejna odsłona kreatywnego połączenia nauki (Science), technologii (Technology), inżynierii (Engineering), sztuki (Art) i matematyki (Maths), czyli STEAM. Uczniowie wzięli udział w zajęciach w ramach projektu Erasmus+ "Rzucam wyzwanie epoce z STEAM" realizowanego ze środków europejskich i poznali zasady konstruowania robotów z klocków Lego Mindstorm. Zadanie polegało na zbudowaniu autonomicznie działajacych robotów: jedna grupa zbudowała PSA, który rozróżniał kolory i dźwiękowo to sygnalizował. Druga grupa przygotowała POJAZD, który wykrywał i usuwał przeszkody. W czasie zajęć uczniowie pracowali z klockami i tabletami ze specjalnym oprogramowaniem. "Matematyka wyposaża nas w coś, jakby nowy zmysł" powiedział kiedyś Charles Darwin... dodajmy do tego technologię, szczyptę artyzmu... "The sky is the limit" głosi inne powiedzenie.

            Opracował: Marcin Piwoń

            Szkoła Podstawowa nr 24 im. Powstańców Śląskich w Chorzowie Dziękujemy za udostępnienie sprzętu!

          • Uczniowie Ligonia uczestniczyli w interesującym spotkaniu z przedstawicielami policji.

          • "Policję tworzą ludzie.. Twórzmy ją razem" - o tym jak wygląda służba w policji, opowiadali dzisiaj mundurowi z chorzowskiej komendy w II LO im. Juliusza Ligonia w Chorzowie

            Uczniowie klas mundurowych mogli przyjrzeć się z bliska jak wygląda sprzęt policyjny: hełm, kamizelka kuloodporna, pałka policyjna i jak przebiega tresura psa służbowego.

            Dla tych, którzy planują wstąpić w szeregi tej formacji, była to okazja do spróbowania swoich sił na torze przeszkód, który opierał się na zasadach egzaminu sprawnościowego dla kandydatów na policjanta, ale też znalezienia odpowiedzi na nurtujące ich pytania.

            W wydarzeniu wziął udział Zastępca Prezydenta Miasta Wiesław Ryszard Ciężkowski, a także Komendant Miejski Policji w Chorzowie mł. insp. dr Grzegorz Matuszek.

            Policja Śląska

            fot. Mariusz Banduch / Chorzowianin

          • Rzucam wyzwanie epoce ze STEAM

          • Nowa galeria Rzucam wyzwanie epoce ze STEAM została dodana do albumu fotograficznego

            Rzucam wyzwanie epoce z STEAM” to realizowany w Ligoniu, we współpracy z Mevlana Anadolu Imam Hatip Lisesi z Turcji, Ogres Valsts gimnazja z Łotwy, Tallinna Polütehnikum z Estoni oraz 2o Geniko Lykeio Neas Ionias Magnisias z Grecji, projekt w ramach programu Erasmus+ KA229 Partnerstwo Współpracy Szkół.

            II LO im. Juliusza Ligonia w Chorzowie pełni rolę koordynatora projektu, a nad całością czuwa p. prof. Dorota Bobowska.

            Spotkania organizują kolejno partnerzy projektu, a dotyczą one umiejętności zastosowania metody STEAM na każdym przedmiocie i doskonalenia kompetencji kluczowych.

            S – science – nauka,

            T – technology – technika,

            E – engineering – inżynieria,

            A – art. – sztuka,

            M – math – matematyka.


             

            Rzucam wyzwanie epoce ze STEAM” - TURCJA

            W marcu 2022 r. odbyło się kolejne spotkanie w ramach programu Erasmus + „Rzucam wyzwanie epoce STEAM”, finansowanego ze środków europejskich.

            Ta część projektu, realizowana w Turcji, dotyczyła wykorzystania nowoczesnych technologii w procesie uczenia się przedmiotów ścisłych.

            Technologia jest ważna, pomocna w poszukiwaniu informacji w wielu dziedzinach nauki.

            W zderzeniu z rzeczywistością, gdzie w każdej chwili możemy być pozbawieni dostępu do wielu aplikacji, internetu, mediów, tą najbardziej nowoczesną, zależną od nas technologią jest ludzki umysł.

            Rozwijając własną kreatywność, pobudzając wyobraźnię oraz kalkulując ekonomicznie, zaangażowaliśmy się w realizację zaplanowanych dla nas wyzwań.

            Otrzymaliśmy, wydawać by się mogło, łatwe zadanie: z dostępnych materiałów (warzyw) zbudujcie samochód.

            Przecież to proste. A jednak dwa kryteria zmusiły uczestników warsztatów do intensywnego myślenia:

            - czynnik ekonomiczny – każde użyte warzywo miało swoją cenę i trzeba było je kupić;

            - sprawność techniczna – ważny był współczynnik jakości wykonanego pojazdu i osiągniętej przez niego odległości przejazdu do wartości pojazdu.

            W tle ćwiczyliśmy umiejętności ponadprzedmiotowe i kompetencje kluczowe oraz dzielenie się doświadczeniami pracy nauczycielskiej z naszymi partnerami z Estonii, Grecji, Łotwy i Turcji.

             

             

             

            Rzucam wyzwanie epoce ze STEAM” - GRECJA

            W czerwcu 2022 roku w greckiej, malowniczej miejscowości Volos, położonej nad zatoką Morza Egejskiego, odbyło się trzecie spotkanie projektu "Rzucam wyzwanie epoce z STEAM” realizowanego ze środków europejskich w ramach programu Erasmus +.

            Podobnie, jak wcześniej, również w tym uczestniczyli partnerzy ze szkół z Polski, Łotwy, Estonii, Turcji i Grecji.

            Podczas spotkań projektowych odbyły się m.in. warsztaty łączące takie dziedziny jak: matematyka, fizyka, astronomia i geografia. W ocenie uczestników najciekawsze dla wszystkich okazały się zagadnienia związane z budową zegarów słonecznych tych starożytnych, jak i tych bardziej współczesnych. Uzupełniliśmy wiedzę o niezbędne obliczenia potrzebne do tego, by zegar "pokazywał" odpowiedni czas urzędowy dla danej szerokości i długości geograficznej. Zapoznaliśmy się też z problemami technicznymi, z którymi trzeba się zmierzyć podczas jego budowy.

            W czasie tygodniowej wizyty w Volos poznaliśmy historię miasta położonego na ruinach starożytnych Demetrias, Pagasae i Jolkos; miasta, które często przechodziło z rąk do rąk, wchodząc m.in. w skład Wielkiej Serbii cara Stefana Urosza IV Duszana, Bizancjum oraz Imperium Osmańskiego. W 1881 roku miasto włączono do młodego wtedy państwa greckiego i od tego okresu datuje się jego błyskawiczny rozwój. Volos – trzeci pod względem wielkości port grecki - często nawiedzane było przez trzęsienia ziemi. Najgroźniejsze z nich miało miejsce w latach 1954-1955.

            Ciekawym doświadczeniem była wizyta w Muzeum Dachówek i Cegielni. Muzeum mieści się w starej fabryce Nikolaosa i Spyridona Tsalapatasa. Przedstawia codzienne życie w fabryce, a także wszystkie etapy produkcji różnych rodzajów cegieł i płytek. Jego celem jest pokazanie historycznej tożsamości Volos oraz przyczynienie się do zachowania i promocji jego dziedzictwa przemysłowego. Dla nas była to okazja, by naszym partnerom opowiedzieć o chorzowskim Muzeum Hutnictwa, będącym jednym z punktów programu spotkania, którego Ligoń będzie organizatorem w kwietniu 2023r.

            Wizyta w Grecji była okazją do zobaczenia Meteorów, które są bez wątpienia jedną z najbardziej malowniczych formacji skalnych na świecie. Ich grecka nazwa „metéoros” w wolnym tłumaczeniu oznacza “zawieszony w powietrzu” lub “środek nieba”. Meteory od zawsze fascynowały, chociaż popularność turystyczną zdobyły dopiero w 1981 roku, tuż po premierze filmu z Jamesem Bondem „Tylko dla twoich oczu”, a klasztory na skałach stały się jednym z kluczowych miejsc, w których rozgrywały się mrożące krew w żyłach akcje.

            Organizatorzy spotkania przewidzieli również rejs na Skiathos, w zachodniej części Morza Egejskiego, w archipelagu Sporadów Północnych. Wyspa ma tak przepiękną przyrodę, że porównywana jest do Karaibów!

            Efektem wspólnej pracy były certyfikaty uczestnictwa w spotkaniu. Spotkania i warsztaty odbywały się w szkole 2o GENIKO LYKEIO NEAS IONIAS MAGNISIAS. Poznaliśmy grecki system edukacji, zobaczyliśmy sale lekcyjne i puste korytarze (greccy uczniowie zakończyli naukę już 15 czerwca). Koordynatorzy z partnerskich szkół spotkali się, aby dokonać ewaluacji dotychczasowych działań oraz ustalić zadania i harmonogram dalszej współpracy.


             


             


             

            Rzucam wyzwanie epoce ze STEAM” - TURCJA

            W październiku 2022 r. po raz czwarty nauczyciele Ligonia spotkali się z partnerami z Łotwy, Estonii, Grecji i Turcji w ramach realizacji projektu Erasmus + "Rzucam wyzwanie epoce z STEAM". Tym razem gościliśmy w słonecznej Antalyi.

            Myśl przewodnia tej części projektu: A - jak Art., czyli nasze spotkanie ze sztuką.

            W nowoczesnej edukacji nauczanie przez sztukę i doświadczenie wypiera naukę przez zapamiętywanie. Celem działań nauczyciela jest wprowadzenie do systemu edukacji twórczych metod, które prowadzą do poznawania i rozumienia otaczającego świata.

            Uczenie się o nauce poprzez inne dziedziny i uczenie się o innych dyscyplinach poprzez naukę, to założenia, które przyświecały nam w trakcie projektu.

            Biomimikra - to temat, z którym spotkaliśmy się pierwszego dnia. Co to jest biomimikra oraz dlaczego biologia i design powinny połączyć siły? Rozwiązania wielu problemów są na wyciągnięcie ręki. Wystarczy uważnie przyjrzeć się przyrodzie. Świat natury uczy nas, jak pozyskiwać surowce, oszczędzać energię, budować domy. Zajęcia były niezwykle interesujące, a nauczyciele wykazali się kreatywnością!

            Ebru - czyli sztuka marmurkowania, to wyzwanie, które organizatorzy postawili przed nami drugiego dnia projektu Erasmus +!

            Ta tradycyjna turecka technika zdobienia papieru polega na nakładaniu na powierzchnię wody cienkich warstw farby i tworzeniu wzorów. Malowanie na wodzie to sztuka trochę magiczna, fascynująca, wymagająca skupienia i wyciszająca... jednak nie tak ulotna, jak by się wydawało. Powstały obraz zostaje przeniesiony na kartkę papieru, tworząc niepowtarzalny wzór. Ebru to zabawa sztuką, która pochłonęła całą grupę!

            Na zajęciach zgłębiliśmy także wiedzę dotyczącą sztuki ceramicznej, czyli wykonanej z materiałów ceramicznych, w tym z gliny.

            Ceramika, jako jedna ze sztuk plastycznych, jest wytworem wizualnym. Ceramiczne zastawy czy pojedyncze naczynia to kwintesencja piękna. Te estetyczne produkty można wykorzystać na wiele sposobów, a ich największymi zaletami są użyteczność i dekoracyjność.

            Kreatywne malowanie kamieni to sposób na plastyczne wyżycie się dla wszystkich!

            Celem jest proces - czyli samo malowanie, nawet jeśli nasze dzieło nie będzie doskonałe, czy nie wyjdzie tak, jak sobie założyliśmy.

            Zabawy tego typu są nie tylko czystą i prostą radością, niosą ze sobą zdecydowanie więcej korzyści:

            - stymulują i wspierają rozwój zmysłów,

            - ćwiczą małą motorykę,

            - rozwijają kreatywność i wyobraźnię,

            - ćwiczą koncentrację uwagi.

             

            Aktywność twórcza jest ważną częścią rozwoju młodego człowieka. Pozwala wykazać się dużą kreatywnością i oryginalnością myślenia, dostosować do ciągłych zmian współczesnego świata. Uczy wrażliwości, otwartości, empatii a także krytycznego myślenia.

            Nasi partnerzy Erasmus + dali nam szansę wykazać się kreatywnością, a doświadczenia z realizowanych przedsięwzięć wykorzystamy w pracy z naszymi uczniami.

      • Kontakty

        • II Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Ligonia w Chorzowie
        • tel: 32 2411 711 tel: 512338861 fax: 32 2411 719
        • ul. 3 Maja 22 41-500 Chorzów Poland
        • NIP: 627 172 25 53
        • RSPO: 29883
        • Na podstawie art. 37.7 RODO informuję, że Inspektorem ochrony danych (IOD) jest Pan Zdzisław Korzuch kontakt: biuro@bitprotect.pl
      • Logowanie