• Miejski Konkurs Przedmiotów Ścisłych – zmiana terminów!

          • W związku z przejściem na naukę zdalną oraz dbałością o zdrowie i bezpieczeństwo uczestników konkursu informujemy, że decyzją Dyrektora II Liceum Ogólnokształcącego im. J. Ligonia w Chorzowie etap miejski Konkursu Przedmiotów Ścisłych w dniu 09 lutego br. nie odbędzie się. Tym samym zmianie ulegnie również podsumowanie zmagań młodzieży, które zaplanowano na 09 marca br. Konkretne daty finału oraz uroczystego podsumowania imprezy zostaną ustalone po ustabilizowaniu sytuacji epidemicznej i podane zainteresowanym szkołom z odpowiednim wyprzedzeniem.

            Na okres nauki zdalnej Sekretariat czynny będzie od godz. 8:00 do 14:00.

            Do zobaczenia w murach Ligonia!

          • Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci

          • Drodzy uczniowie i rodzice !!!Nasza szkoła przystąpiła do projektu  “Wszystkie dzieci zbierają elektrośmieci”.Celem akcji jest podniesienie świadomości ekologicznej wśród dzieci i młodzieży, oraz zwrócenie uwagi na prawidłowe zagospodarowanie odpadami.W zamian za przyniesiony zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny szkoła otrzyma   bon, który wykorzysta na nagrody rzeczowe w postaci sprzętu sportowego lub materiałów biurowych. Jedynym warunkiem jest mobilizacja do działania, porządki domowe i chęci!Do akcji szkolnej mogą przyłączyć się również firmy i instytucje, które oddadzą zużytysprzęt na rzecz wybranej szkoły.  ,,Im więcej sprzętu uzbieramy, tym wyższy bon otrzymamy!!!’’ Termin Akcji: 17 - 25 stycznia 2022 r.

          • „CZYTANIE KSIĄŻEK TO NAJPIĘKNIEJSZA ZABAWA, JAKĄ SOBIE LUDZKOŚĆ WYMYŚLIŁA”

          • 19.11.2021r. uczniowie naszego liceum, pod opieką mgr Marzeny Żylwis, wzięli udział w kolejnych warsztatach literackich pt.: „Cyfrowe postaci książek” 2.0. Zajęcia są częścią projektu „Sztuka między mediami”, który dofinansowano ze środków MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO I SPORTU pochodzących z funduszu promocji kultury – państwowego funduszu celowego. Warsztaty odbyły się w CHCK – u, a poprowadziła je pracownica jednego z wydawnictw pani Monika Witczak. Na początku próbowaliśmy znaleźć odpowiedź na to, jak powstała książka? Omówiliśmy rodzaje nośników pisma, począwszy od tych najstarszych. Wskazaliśmy zalety czytania książek oraz wymieniliśmy nowe technologie, które mogą zagrażać tradycyjnej książce. Zapoznaliśmy się także ze stanem czytelnictwa w 2020 roku w Polsce, który nie wypadł zbyt korzystnie. Po części teoretycznej, przyszedł czas na działanie. W dwóch grupach spróbowaliśmy upgrade’ować wybraną lekturę. „Na tapetę” wzięliśmy dzieła Adama Mickiewicza: ”Dziady cz. II” i „Pana Tadeusza”. Może lektury w takiej formie znalazłyby więcej zwolenników? Kto wie? Podsumowaniem warsztatów było wskazanie zagrożeń, które związane są z cyfrowymi książkami. Na uwagę zasługuje miła atmosfera warsztatów oraz duża aktywność naszych uczniów.

            Bardzo dziękujemy za ciekawe warsztaty i nowe doznania.

          • Pracownia kreacji cyfrowych „Energia w sieci”

          • II Liceum Ogólnokształcące im. J. Ligonia w Chorzowie modernizuje pracownię komputerową. Ostatnio pracownia wzbogaciła się o 19 nowych monitorów, które zostały zakupione dzięki finansowemu wsparciu CEZ Chorzów S.A. W pozyskaniu tych środków pomogła chorzowska Fundacja Rozwoju Edukacji SPATIA.

            O tym, jak ważne są dobrej jakości monitory wie każdy, kto projektuje grafikę, edytuje zdjęcia lub montuje filmy. Dobry monitor to nie tylko piękny, wyrazisty i nasycony kolorami obraz, ale i ochrona oczu, które są szczególnie narażone na odczuwanie negatywnych efektów długotrwałego wpatrywania się w ekran. Zakupione do pracowni monitory posiadają funkcje redukujące emisję męczącego wzrok niebieskiego światła i migotania ekranu.

            „Przy zakupie wysokiej jakości sprzętu komputerowego trzeba liczyć się ze sporymi wydatkami. Dlatego jesteśmy bardzo wdzięczni za wsparcie finansowe, którego udzieliła nam firma CEZ Chorzów S.A. Dobry sprzęt komputerowy, odpowiadający współczesnym standardom to większe możliwości i lepsze efekty edukacyjne. To wyższe kompetencje cyfrowe młodych ludzi, którzy już niedługo rozpoczną swoje dorosłe życie, także zawodowe – podkreśla dyrektor LO im. J. Ligonia Grażyna Widera.       

            Modernizacja pracowni kreacji cyfrowych w LO im. Ligonia ma na celu stworzenie najlepszych warunków do tworzenia przez uczniów treści multimedialnych, grafiki, podcastów, czyli doskonaleniu tych umiejętności, które szczególnie cenione są na współczesnym rynku pracy. 

          • Ślubowanie Klas Mundurowych

          • 17 listopada br. to dzień, w którym dwa roczniki klas mundurowych złożyły uroczyste ślubowanie. W obecności p. Dyrektor Grażyny Widery, zaproszonych gości m.in. przedstawicieli włodarzy miasta, służb mundurowych oraz swoich najbliższych zobowiązali się godnie służyć szkole i Ojczyźnie, dbać o dobro naszego miasta, wspierając jego mieszkańców. 

            Uczeń klasy mundurowej to nie tylko wyróżnienie, ale wielka odpowiedzialność. Cieszymy się, że tak wielu uczniów jest gotowych podjąć to wyzwanie.

          • wWarsztaty literackie pt.: „Rzeczywistość rozszerzona w książkach”.

          • 10.11.2021r. uczniowie naszego liceum, pod opieką mgr Marzeny Żylwis, wzięli udział w warsztatach literackich pt.: „Rzeczywistość rozszerzona w książkach”. Zajęcia są częścią projektu „Sztuka między mediami”, który dofinansowano ze środków MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO I SPORTU pochodzących z funduszu promocji kultury – państwowego funduszu celowego. Warsztaty odbyły się w CHCK – u, a poprowadziła je księgarka chorzowskiego „Dopełniacza” – pani Ewa Wieloch. Na początku próbowaliśmy znaleźć odpowiedź na to, czym jest rzeczywistość rozszerzona w książkach? Mówiliśmy o interakcji książki papierowej z internetem, o tym, że człowiek w kontekście z nowymi mediami zmienia się jako czytelnik, poznaliśmy cyfrowe cechy książki. Po części teoretycznej, przyszedł czas na działanie – mogliśmy się pobawić różnymi książkami. Były książki sensoryczne, poznawane za pomocą dotyku czy zapachu; książka w 3d do oglądania nie tylko w okularach; pierwszy komiks w 3d, który oglądaliśmy w okularach; ciekawe książki o tematyce zoologicznej czy anatomii człowieka, które można oglądać za pomocą kolorowych szkiełek; książki wymagające ściągnięcia specjalnej aplikacji, by móc posłuchać muzyki do tekstu. Wielką frajdę sprawiło nam specjalne wydanie ulubionej książki wielu młodszych i starszych pt.: „Mały Książę” A.de Saint – Exupery, która też wymagała zainstalowania aplikacji na telefonie. Czytanie takiej pozycji stało się dużo ciekawsze. Mimo, że w większości były to książki dla dzieci, to sprawiły nam one wiele radości i zgodnym chórem stwierdziliśmy, że szkoda, że w dzieciństwie takich książek nie mieliśmy. Podsumowaniem warsztatów było wskazanie korzyści i wad, które płyną z AR (rzeczywistości rozszerzonej), zastanawialiśmy się również nad tym, czy jesteśmy na nią gotowi? Na zakończenie młodzież została zaproszona do wzięcia udziału w konkursie polegającym na napisaniu hipertekstowego utworu literackiego, w dowolnym gatunku, odsyłającego do treści poszerzających narrację samego tekstu. Na konkursowiczów czekają nagrody. Na uwagę zasługuje miła atmosfera warsztatów oraz duża aktywność naszych uczniów.

            Bardzo dziękujemy za ciekawe warsztaty i nowe doznania.

          • Eko Tropy.

          • 9 listopada br. nasi uczniowie wzięli udział w zajęciach organizowanych przez Harcerskie Centrum Edukacji Ekologicznej w ramach projektu Eko Tropy.

            Rozwijali swą wiedzę w zakresie dobrostanu zwierząt i ich przemysłowej hodowli. Uczestnicy oceniali, jak obecna sytuacja wpływa na bioróżnorodność, ekologię, czy zużycie wody.

            Drugi warsztat dotyczył zmian klimatu. Uczniowie wnikliwie analizowali wpływ człowieka na środowisko.

          • Erasmus + „Rzucam wyzwanie epoce STEAM”.

          • W dniach 25-29 października odbyło się pierwsze spotkanie w ramach programu Erasmus + „Rzucam wyzwanie epoce STEAM”. W stolicy Estonii  – Tallinnie – spotkali się nauczyciele współpracujących ze sobą szkół z: Łotwy, Estonii, Grecji, Turcji i oczywiście Polski.

             Pierwszego dnia poznaliśmy estoński system edukacji, zobaczyliśmy szkołę Tallinn Polytechnic School oraz zwiedziliśmy Stare Miasto. Spędzony ze sobą czas i wspólne rozmowy pozwoliły nam lepiej się poznać. Koordynatorzy z partnerskich szkół spotkali się, aby omówić kwestie organizacyjne projektu i ustalić harmonogram dalszej współpracy.

            Kolejne dni projektu Erasmus+ obfitowały w liczne atrakcje naukowo-przyrodnicze. Wiele emocji przyniosły nam doświadczenia fizyczno-chemiczne. Mieliśmy okazję empirycznie doświadczyć nauki. Poprzez osobisty udział, w prezentowanym pokazie, „tajemna wiedza” stała się wyjątkowo bliska.

            W Centrum Energy Discovery zajęliśmy się nauką z życia codziennego, która często wydaje się dość skomplikowana. W trakcie zajęć stała się ona jasna i łatwa do uchwycenia. Mogliśmy  pobawić się światłem, elektrycznością i planetami. Centrum sprawiło, że nasze włosy stanęły na głowie i dodało blasku naszym oczom!

            Zostaliśmy także zaproszeni do Estonian Museum of Natural History. Miłośnicy przyrody w każdym wieku mogą tu znaleźć mnóstwo materiałów do oglądania i odkrywania. My zetknęliśmy się z dzikimi zwierzętami, jadowitymi pająkami, jadalnymi i trującymi grzybami czy minerałami. Następnie wzięliśmy udział w zajęciach ekologicznych, poznaliśmy dzieje Ziemi w wirtualnej rzeczywistości, a w laboratorium poszukiwaliśmy mikro plastiku wokół  nas. Muzeum zaoferowało nam nową wiedzę, doświadczenia i inspiracje!

            W ostatnim dniu zajęć Erasmus+ uczestniczyliśmy w zajęciach lekcyjnych. Poczuliśmy się jak uczniowie, będąc na lekcji chemii. Na zakończenie podsumowaliśmy tygodniowe spotkanie w Tallinnie, otrzymaliśmy certyfikaty oraz ustaliliśmy plany dalszej współpracy!

            Dziękujemy wszystkim partnerom za owocny tydzień pracy.

             

             Z niecierpliwością czekamy na kolejne spotkanie!

          • Gdy gaśnie pamięć ludzka, dalej mówią kamienie - 13 grudnia 1981 - PAMIĘTAMY!!!

          • W dniach 27 - 29.10.2021r. nasi uczniowie dzięki projektowi "Gdy gaśnie pamięć ludzka, dalej mówią kamienie - 13 grudnia 1981 - PAMIĘTAMY!!!", mieli okazję obejrzeć film dokumentalny pt. "Nie zabierajcie mamy", który mial na celu przedstawienie nieopowiedzianej do tej pory historii działaczek „Solidarności” – kobiet aresztowanych i internowanych w trakcie trwania stanu wojennego w Polsce (13 grudnia 1981r. – 22 lipca 1983r.).

          • Chorzowska Dycha

          • Jesteśmy dumni z postawy naszych uczniów.. otrzymaliśmy kolejne podziękowania za pomoc w organizacji wydarzenia jakim była "Chorzowska Dycha " w Chorzowie.

          • Bieg uliczny

          • Uczniowie naszej szkoły wspierają imprezy miejskie.

            Tym razem, jako wolontariusze, pomagali przy organizacji "Chorzowskiej Dychy" - biegu ulicznego po Chorzowie Batorym.

          • Projekt GDY GAŚNIE PAMIĘĆ LUDZKA, DALEJ MÓWIĄ KAMIENIE – 13 GRUDNIA 1981 – PAMIĘTAMY!

          • "II Liceum Ogólnokształcące im. J.Ligonia w Chorzowie bierze udział  w projekcie 

             GDY GAŚNIE PAMIĘĆ LUDZKA, DALEJ MÓWIĄ KAMIENIE – 13 GRUDNIA 1981 –  PAMIĘTAMY!

            Projekt skierowany jest do uczniów i nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych województwa śląskiego. Jego głównym celem jest przygotowanie młodzieży do świadomego przeżywania 40 rocznicy wprowadzenia w Polsce stanu wojennego. "

          • KOnkurs w strzelaniu sportowym

          • Kolejny sukces Daniela!

            Uczeń klasy mundurowej zdobył 1 miejsce w strzelaniu  sportowym, kategoria do lat 18, w trakcie 2. Rodzinnego Pikniku Militarnego.

            Gratulujemy sukcesu!

          • III Śląskie Manewry ASG w Świętochłowicach

          • Zmagania wrogich batalionów, walki, wystrzały i wybuchy, także umundurowanie i wyposażenie uczestników oraz polowa kuchnia. To atrakcje, z których skorzystała młodzież klas mundurowych w trakcie III Śląskich Manewrów ASG w Świętochłowicach.

            Uczniowie, w ramach wolontariatu, wsparli rownież 2. Rodzinny Piknik Militarny.

          • Rozpoczęcie roku szkolnego 2021/22

          • Społeczność Ligonia zapraszamy na rozpoczęcie roku szkolnego 2021/22 w środę 1 września br.Uroczystość rozpocznie się o godz. 9.00 na boisku szkolnym. W razie niepogody klasy pierwsze spotykają się w sali gimnastycznej, a pozostałe klasy z wychowawcami w swoich salach.Do zobaczenia!

          • mLEGITYMACJA

          • mLEGITYMACJA


            Kochani uczniowie szanowni rodzice!!!

            W tym roku wprowadzamy w naszej szkole elektroniczną wersję legitymacji: mLegitymację szkolną, która będzie zastępować wersję papierową.

            Co daje mLegitymacja:

            • ulgowe przejazdy kolejowe, czy autobusowych
            • przysługujące uczniom zniżki
            • pomocna przy zakładaniu karty w bibliotece lub zakupów biletów do kina

            Mobilną legitymację może otrzymać każdy uczeń, któremu wcześniej wydano tradycyjną wersję dokumentu. Okres ważności mLegitymacji jest taki sam jak okres ważności wydanej wcześniej wersji papierowej. 

            mLegitymację trudno podrobić. Można ją zweryfikować wizualnie – posiada takie zabezpieczenia jak hologram i animowana flaga. Dodatkowo, w przypadku wątpliwości, można wykorzystać ogólnodostępną aplikację mWeryfikator, która sprawdzi nie tylko autentyczność dokumentu, ale także fakt czy dokument nie został zastrzeżony w szkole (w przypadku np. zagubienia telefonu).

            Aby uzyskać mLegitymację, należy złożyć w sekretariacie szkoły wypełniony oraz podpisany przez rodzica / prawnego opiekuna wniosek (do pobrania poniżej lub w sekretariacie). 

            Docelowo pragniemy, aby każdy z naszych uczniów posiadał taki dokument tożsamości.


            Pliki do pobrania:



            Instrukcja dodanie mLEGITYMACJI


            mobywatel mlegitymacja szkolna Regulamin


            Wniosek o wystawienie mLegitymacji


          • Wyniki kwalifikacji uczniów do klas pierwszych

          • Wyniki wstępnej kwalifikacji uczniów do klas pierwszych  na rok szkolny 2021/2022 zostały umieszczone na listach w szkole. (gablota na wejściu).

            Potwierdzeniem woli przyjęcia jest przedłożenie oryginałów świadectwa oraz zaświadczenia o wynikach z egzaminu ósmoklasisty do dnia 30 lipca.

            Informację o zakwalifikowaniu można również uzyskać po zalogowaniu kandydata na stronie slaskie.edu.com.pl.